CANOPY PILOTING aneb poznej lépe disciplínu – část I.

phpRS

Dnešní datum: 18. 06. 2018   | Hlavní stránka | Seznam rubrik | Download | Weblinks |    

  Hlavní menu

kulatý roh
Hlavní stránka
Služby - balení ZP
Oblečení
Team(Kdo jsme)
Seznam rubrik
Ankety
Kontakty

Download
Linky
TOP 15

Personalizace
Rozšírené vyhledávání

  Vyhledáváníkulatý roh

Hledání na KeepFalling.cz



* CANOPY PILOTING aneb poznej lépe disciplínu – část I.
Vloženo 19. 10. 2005 (3610 přečtení)

Canopy piloting je sice relativně novou disciplínou, ale létání na malých výkonných padácích se stalo v posledních letech rychle hitem.


Ale už i u nás lze najít slušnou swoopařskou školu. Zatím však mezi parašutistickou veřejností není canopy piloting příliš známý a někteří se dokonce při slovíčku „swoop“ křižují. Proto jsme pro vás připravili následující článeček, který vám tuto divácky velmi atraktivní disciplínu přiblíží a zjistíte, že dle regulí F.A.I. (mezinárodní federace sdružující letecké sporty, členem je i Aeroklub České republiky) v ní může závodit jen zkušený parašutista.

V parašutismu existují soutěže, které zastřešuje F.A.I. a soutěže neoficiální, které mají za úkol spíše medializovat jednotlivé disciplíny. Tak jako v devadesátých letech neoficiální soutěže pořádané v USA známé Pro-Tour a X-Games představily tvz. „art disciplíny“ tj. freestyle, skysurf a freefly, o deset let později neoficiální závody ve swoopování známé jako PRO SWOOPING TOUR přiblížily veřejnosti canopy piloting.

Oficiálně je canopy piloting pod F.A.I. známý od roku 2003. V tomto roce se také konal v Perris Valley „testovací“ světový pohár. A byl úspěšný, přihlásilo se hned 58 účastníků. První Evropský oficiální závod se konal letos v Rakousku jako Pro Swooping Tour. Také u nás jsme letos (na letišti Dlouhá Lhota u Příbrami) zorganizovali první české swoopovací závody (viz.zářijový článek na keepfalling.cz)

Pravidla F.A.I.
Organizace F.A.I. již vydala pravidla závodů pro canopy piloting. Závodí se v rychlosti, délce a přesnosti. Pro Swooping Tour kvůli velkému zájmu připojuje také freestyle v canopy pilotingu.

Disciplíny:
RYCHLOST“: závodník pilotuje své křídlo co nejrychleji dráhou. Podle nákresu dráhy musí závodník pilotovat svůj padák do zatáčky. Swoop je měřen časově a měří se jen úsek mezi dvěma bránami. Kola jsou měřena na čas a ne na rychlost. Stopky jsou zapnuty jakmile nějaká část těla překročí imaginární spojnici dvou vytyčovacích sloupků představující „vstupní bránu“ a stejným způsobem se vypínají. Vítěz je ten, který nasbíral nejméně sekund během tří kol v této kategorii, z nichž při prvním se létá dráhou do zatáčky a další dvě do opačné zatáčky.

„VZDÁLENOST“: Závodník pilotuje padák od brány co nejdále. Seskok je platný, pokud nějaká část jeho těla projde imaginární spojnicí vrcholky dvou sloupků, které zde představují vstupní bránu. Je tedy počítáno od brány až do prvního kontaktu pilota se zemí. Vítězem je ten, který dosáhne největšího součtu délek ze všech kol.

„PŘESNOST“:
Závodník řídí svůj padák přes jednu překážku a sbírá body projetím různých bran a potom přistane do předem určeného místa. Dostává 31 bodů za průjezd první bránou. Průjezd je opět platný jen pokud některá část jeho těla projde imaginární spojnicí mezi vrcholky dvou sloupků, které představují vstupní bránu. Dále dostává 16 bodů za průjezd druhou, 9 bodů za průjezd třetí bránou a 4 body za čtvrtou bránu.
Aby průjezd bránou 2,3 a 4 byl platný, závodník musí dát pozor na kontakt s vodní hladinou, na které jsou brány rozmístěny. Připočítává se 9 bodů v zóně 1, 16 bodů v zóně 2 a 24 bodů v zóně 3 a 31 bodů v zóně 4 a 40 bodů v zóně 5. Závodník ztrácí body, pokud je příliš daleko. Minus 10 bodů za průlet zónou 6, mínus 25 bodů za zónu 7 a mínus 40 bodů za zónu 8. Přesnostní zóny 1,2,3,4 a 5 jsou rozmístěné po 5ti metrech. Pokutové zóny 6, 7 a 8 jsou po 3m. Je třeba také brát ohled na to, že vzdálenost mezi první bránou nacházející se na vodní ploše a kraj „přesnosťové“ zóny číslo 1 je 53m.

Charakteristika dráhy:
Aby byla zachována maximální bezpečnost účastníků, F.A.I. žádá organizátory závodů, aby umístili dráhu na vodní hladinu o hloubce minimálně jeden metr a délce minimálně 30m. Dráha je vytýčena pružnými „ohnutelnými“ větrnými kohouty, které nepřesahují výšku 5ti metrů. Vnější ohraničení dráhy musí být zřetelně označeno obrysy viditelnými pro závodníka visícího vysoko na padáku.

Kategorie:
Pro závodníky organizované pod záštitou F.A.I. se canopy piloting rozděluje do dvou kategorií: „intermediate“ – středně pokročilí a „experienced“ – zkušení. Kategorie intermediate je pro závodníky, kteří mají nejméně 500 seskoků na výkonných padácích, z nichž 100 v posledních 12ti měsících. Kategorie experienced zahrnuje závodníky s minimálně 1000 seskoky na výkonných padácích a z toho 150 za posledních 12 měsíců. Rozdíl v dráze pro obě dvě kategorie je pouze ve výšce vstupní brány, kdy pro „experienced“ jsou sloupky vysoké 1,5m a pro intermediate 3m.

Hodnocení:
Sbor rozhodčích je kontrolován hlavním rozhodčím. Všichni rozhodčí jsou kvalifikování F.A.I. Na vrcholcích sloupků představující vstupní bránu, je umístěn elektronický systém, který dokazuje správné projití bránou každého závodníka. Jedna digitální kamera na stativu je umístěna v úrovni sloupků vstupní brány, aby mohla dosvědčit výkon v případě pochybností.
Pro závody v rychlosti je čas, který uběhne mezi vstupní a výstupní branou zaznamenán rozhodčími podle videonahrávky. Pro závody na „vzdálenost“ jsou rozhodčí rozmístěni každých 10-15 metrů podél dráhy. Rozhodčí, který je nejblíže prvnímu dotyku se zemí, udělá v tomto místě značku. Poté je délka měřena od vstupní brány ke značce. Pro „přesnost“ je jeden rozhodčí v úrovní 2, 3 a 4 brány, aby se dával pozor na kontakt závodníka s vodní hladinou při jeho průjezdu. Dva rozhodčí a hlavní rozhodčí čekají v úrovni zóny určené k přistání, aby zaznamenali první kontakt závodníka se zemí.
Povinnou výbavou závodníka je přilba a boty. V případě nerespektování tohoto pravidla mají rozhodčí právo na maximální penalizaci závodníka v příslušném kole. Stejně tak pokud závodník provede pochybný manévr, například příliš nízkou zatáčku, přílišné přiblížení se k dráze nebo k přihlížejícím divákům nebo pokud křižuje dráhu jinému závodníkovi (pořadí přiblížení se k dráze musí být ve stejném pořadí, ve kterém závodníci opouštějí letadlo!). Za chyby při manévrování na padáku dává hlavní rozhodčí „žlutou“ (vlajka či žlutý kartón) a stejně jako při fotbale je za druhou žlutou červená, která znamená okamžitou diskvalifikaci závodníka, pokud šéf rozhodčích uzná, že je závodník nebezpečný pro sebe nebo své okolí.

Freestyle u Pro Swooping Tour
Pozor! Nepleťte si „swoopovací“ freestyle, který se provádí na padáku před přistáním v těsné blízkosti zěmě, s art disciplínou freestyle za volného pádu! Po závodech v rychlosti, vzdálenosti a přesnosti Pro Swooping Tour nabízí klání ve swoopovacím freestyle, který provádějí závodníci pomocí akrobatických manévrů během fléru nad vodní hladinou.
Závodník musí ovládat přiblížení k hladině, „brázdění“ vodní plochy a poté přistání na pevnou zem. Rozhodčí v každý seskok hodnotí z různých hledisek. 15% výkonu přiznávají za přiblížení, 15% za dobu, kterou měl závodník kontakt s vodní hladinou, 50% za provedení figury a 20% za přistání.
Přiblížení začíná rozhodčí hodnotit od chvíle, kdy závodník zahájí finální otáčku tzv. „hook turn“. Za provedení otáčky a její sklon může získat 1-3 body. Například za 180ti stupňovou otáčku má 1,2 body, za 270ku 1,8, za 450ku 2,4 a za 630ku 3 body.
Provedení freestylových figur je hodnoceno body od 0 do 10ti. Rozhodčí dohlížejí, aby závodník začínal provádět figuru po dotyku s vodní hladinou a aby ji dokončil před tím, než se dotkne země. Ideální vzdálenost mezi těmito dvěma body je 50 až 80 metrů, během kterých pilot provede freestylovou figuru aniž by se dotkl vodní hladiny. Co se týče hodnocení přistání. V případě, že závodník skončí ve vodě, dostává za přistání 0 bodů. Také v případě, že přistane „na všechny čtyři“, není hodnocení příliš vysoké. Pokud přistává „do běhu“, je známka lepší a pokud na obě nohy a udělá jeden dva kroky, vynikající. Maximální skóre je při přistání na obě nohy bez nutnosti nějakého dalšího pohybu.
Každá z uvedených freestylových figur je hodnocena od 0,05 do 3,1 dle její náročnosti. Například „Look Away“ odpovídá nejnižšímu hodnocení tj.0,05 bodů a Tick Jockey nejvyššímu tj. 3,1. Závodníci mohou též kombinovat dvě figury během jednoho fléru. Za složitost kombinace figur se také přičítají body dle tabulky. Například maximum bodů můžete získat za kombinaci Blind Man a Cow Boy během jednoho swoopu nebo za Walnut se Switchback. Naopak ve směru držené „T“ představuje jen 1,2 bodů.

photo


Chystané články o swoopingu:
Podpůrné prostředky – Neptun
Vychytávky PD
Canopy therapy – základ pilotování padáku

Jitka Hejlová
Zdroj: ParaMag 9/2005


( Počet komentářů: 12 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek )

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.